En av de främsta anledningarna till att Call of Duty är så beroendeframkallande är spelseriens förmåga att dra nytta av alla plattformar. Utvecklarna har gjort ett utmärkt jobb med att göra spelet lättillgängligt för alla, oavsett om du spelar på konsol, PC eller mobil.

Ett av deras mest framgångsrika tillskott hittills är Call of Duty Warzone, ett gratis battle royale-spel som gör det ännu enklare för spelare att komma igång, eftersom de inte behöver spendera några pengar för att delta i spänningen.

Pandemin har också bidragit till spelets popularitet genom att begränsa människors möjligheter att gå ut och umgås. Många har därför istället valt att spela Warzone. Att göra spelet lättillgängligt under en tid då miljontals människor tvingas stanna hemma är ett smart affärsdrag. Men det har även inneburit att vissa spelare blivit beroende.

Det är viktigt att komma ihåg att många av de beroendeframkallande egenskaperna hos Call of Duty inte är unika för just detta spel, och detta är inte ett försök att demonisera spelutvecklarna. Det finns många spel som är beroendeframkallande.

Mätbar Tillväxt

Sedan Call of Duty 4: Modern Warfare har upplevelsen av att levla upp, låsa upp camos, och prestiga varit oerhört populär. Det skapades en känsla av hög prestige kring dem som hade högre rankningar när man spelade, vilket på ett sätt ökade spelarens status.

Allteftersom spelet har utvecklats under åren har mer innehåll lagts till, med möjlighet att levla upp vapen, operatörer och battle passes. Tillfredsställelsen av att levla upp, göra framsteg och få dessa belöningar är en stor faktor som gör att individer blir beroende av spelen.

Vi har alla en önskan om att se mätbar tillväxt och framgång. Call of Duty erbjuder detta genom till synes oändligt innehåll och utmaningar. På samma sätt som människor älskar att arbeta hårt och uppnå sina mål, som att klara tentor, få befordringar eller starta affärsprojekt, erbjuder spelet spelare roliga och uppnåeliga mål som att kämpa för de svåraste camos till sina vapen.

Precis som vi beundrar människor för att de uppnått svåra saker i livet, kommer gamers att beundra dem som investerar tillräckligt mycket för att slutföra dessa camoutmaningar.

De som blir beroende av Call of Duty upplever sin mätbara tillväxt i livet genom att göra framsteg i spelet. Detta kan i längden vara skadligt för en persons motivation och vilja att leva ett uppfyllande liv utanför spelvärlden. Forskning finns.

Hög Stimulans

Om det är något som Call of Duty gör bra som förstapersonsspel, så är det att skapa intensiv och snabbspelad gameplay. Spelare kan sprinta, hoppa och glida runt på små, trånga kartor med skottväxlingar och strider varje sekund. Denna hektiska spelstil är det som ger så många gamers en intensiv adrenalinrush.

Det är lätt att förstå varför adrenalinjunkies dras till det här spelet. Att kunna möta fara från den trygga stolen hemma får många att avstå från att gå ut och söka denna rush och ta risker på andra sätt.

Den höga stimulansen är också nära kopplad till flyktbeteende, där en individ kan vara så fördjupad i spelet att det tar bort deras tankar från negativa känslor eller situationer de befinner sig i. För tillfället kan Call of Duty, med sin starkt stimulerande gameplay, vara tillräckligt för att hålla spelare fast. Jag ser inget problem med det bara det inte går till överdrift.

Konkurrensnatur

En annan aspekt som gör Call of Duty så beroendeframkallande är dess konkurrensutsatta miljö. Många spelare känner till hur spänningen stiger i jämna matcher, och äran av att vinna eller den brännande frustrationen av att förlora kan ofta kännas som liv eller död.

Denna känsla av tävling och önskan att vara bättre än motståndarna driver spelare att investera långa timmar i spelet för att förbättra sina färdigheter.

Spelare får också gott om möjligheter att testa sina färdigheter i rankade spelmatcher eller tävla i online-turneringar med vänner. Spelet är välbekant med att framkalla RAGE, det är frustrerande att bli överkörd om och om igen  när de dödar dig för femte gången i rad.

Dessutom görs hitmarker-effekter och killstreaks så tillfredsställande att spelaren vill förbättra sig och investera mer tid i spelet. Ibland glömmer man bort att det bara är ett spel, men ja när man går in för det så kan det bli lätt att bli frustrerad när det går dåligt.

5 1 vote
Article Rating
klaner
Previous articleCall of Duty: Warzone Mobile-teamet drabbas av uppsägningar
Next articleYtterligare en frivecka är kommen
enCyde avatar
Stubborn and slightly annoyed nerd. I'm a Dad above all else. All articles and posts are made as a private person.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments