Inför lanseringen av Black Ops 6 använde Treyarch feedback från betan för att genomföra flera förändringar som spelarna önskat i kampanjen, multiplayer och Zombies.
Under betan var en av de mest förekommande klagomålen att kartorna inte gav tillräckligt med skydd. Som svar på detta lade Treyarch till en lägre nivå vid B-flaggan i Domination-läget på kartan Skyline.
Denna uppdatering innehåller även andra justeringar av kartorna, inklusive förändrade bullet penetration värden på satellite dish panel för att göra det möjligt för spelare att eliminera fiender som utnyttjar denna irriterande position.
Samtidigt inaktiverade Treyarch aim-assist på nära avstånd för att skapa en mer jämställd spelmiljö mellan mus och tangentbord och handkontroll. Utvecklingsteamet ansåg dock att förändringen var för “drastisk” och kommer att mildra den till den officiella lanseringen.
Låt oss dyka in i de övriga förändringarna.
Black Ops 6 uppdatering 23 oktober: Patch-anteckningar
Kampanj
Black Ops 6 anländer med en helt ny enspelarkampanj ledd av våra vänner på Raven Software. Berättelsen tar vid efter händelserna i Black Ops Cold War och återblickarna från 1980-talet i Black Ops II, och levererar en actionfylld narrativ upplevelse för både nya och återkommande spelare.
Spelet erbjuder en spännande blandning av välbekanta och nya inslag. Älskade karaktärer gör comeback tillsammans med nya ansikten, vilket skapar en mångsidig ensemble som spelarna får följa. Man kommer att delta i en rad uppdrag världen över, där unika beslut måste fattas längs vägen.
The Rook – vårt nya, anpassningsbara högkvarter – fungerar inte bara som en plats för att förbereda sig inför nästa uppdrag, utan ger också en djupare inblick i varje nyckelkaraktär allt eftersom berättelsen utvecklas. Dessutom innehåller kampanjens arsenal både nya och välkända vapen och utrustning, vilket garanterar massor av underhållning på vägen.
Kom ihåg att det finns många fantastiska belöningar att låsa upp genom att slutföra kampanjen, såsom en ny operatör skins, ett finishing move, flera vapen blueprints som kan användas i både multiplayer och Zombies, och mycket mer.
För all information om kampanjen, besök Call of Duty-bloggen och förbered dig på att avslöja en ny konspiration.
Zombies
Vill du samla på dig några Whimsical GobbleGums i spelet? Du kan tjäna dessa genom att lyckas genomföra en Exfil på runda 15 eller högre:
- Runda 15-29: 1 Whimsical GobbleGum
- Runda 30-44: 2 Whimsical GobbleGums
- Runda 45+: 3 Whimsical GobbleGums
Multiplayer
Vapenbalans
Många förändringar av vapnen har införts sedan betan, men lanseringen markerar vår dag 1-baslinje för hela arsenalen. Vapenbalansen kommer att fortsätta justeras, och vi kommer att utvärdera data och feedback samt regelbundet dela uppdateringar.
- Under multiplayerbetan testade vi en förändring som inaktiverade aim-assist på nära håll. Även om detta var ett steg i rätt riktning, upplevdes förändringen som något plötslig vid övergången till kort avstånd. Därför har vi justerat vår metod genom att gradvis anpassa aim-assistens styrka. Detta innebär att aim-assist blir betydligt svagare på mycket nära håll och ökar smidigt i styrka upp till kort avstånd. Vi kommer självklart att fortsätta övervaka data och spelarnas feedback.
- Förbättrad hastighet för att byta till pistol och dedikerade närstridsvapen.
- Liten ökning av hastigheten för närstridsattacker med vapenstock.
- Justeringar av svaj, rörelse och vapnets beteende för att förbättra målsikt vid övergång till siktläge (ADS).
- Ytterligare förbättringar kommer i säsong 01.
- Förbättrad djupskärpa för alla vapen.
Rörelse
- En ny växlingsfunktion för Corner Slicing har lagts till.
- En ny inställning gör det möjligt att justera hålltid för att utföra dykning till liggande eller glidning, beroende på din inställning för dyk/glid-beteende.
- Ett alternativ för intelligent rörelse har lagts till, som justerar vinkeln för Mantle Assist till snäv, medel eller bred.
Justeringar av Multiplayer-kartor
Uppmärksamma spelare har redan märkt några av de ändringar vi har gjort på våra betakartor tack vare all fantastisk feedback. Vårt mål är alltid att erbjuda rättvist och konsekvent gameplay, och därför har vi lagt till extra skydd och gjort vissa justeringar för att göra eldstriderna mer rättvisa. Dessutom har vi genomfört olika ändringar i ljussättningen.
De ändringar som listas nedan är inte alla justeringar som gjorts, men de ger en uppfattning om vad man kan förvänta sig från betan till lanseringen.
- Utökat skyddet runt bubbelbadet i mitten av kartan.
- Lagt till nya blomlådor som skydd nära det avlägsna spawnpunkten.
- Infört flera nya skyddsalternativ runt om på kartan.
Scud
- Justerat bullet penetration värdena på satellitpanelerna för att möjliggöra ytterligare genomträngning.
- Den betongvägg som finns vid huvudsaklig övervakning är nu borttagen, vilket ökar genomträngningen och gör den något mindre kraftfull.
- Panelerna vid sidovakterna har fördubblats för att möjliggöra en liten mängd bullet penetration där det tidigare inte fanns någon.
- Genomfört ytterligare förbättringar av skyddet runt om på kartan.
Rewind
- Förbättrat skyddet över flera siktriktningar.
Ljud
Vi är glada att kunna introducera vår förstklassiga ljudupplevelse i Black Ops 6 med HRTF (Head-Related Transfer Function) via Universal Profile i Enhanced Headphone Mode, som är tillgängligt för alla spelare gratis. Vi har även lagt till en inställning för att inaktivera licensierad musik i alla lägen, vilket är särskilt användbart för innehållsskapare som streamar spelet.
RICOCHET Anti-Cheat
RICOCHET Anti-Cheat-systemet aktiveras för Black Ops 6. De uppgraderingar som har genomförts inkluderar:
- Kernel-Level Driver (PC) för upptäckts- och övervakningsuppdateringar i alla skyddade titlar, inklusive Black Ops 6 och Call of Duty®: Warzone™.
- #TeamRICOCHET-mitigationer är aktiva i Black Ops 6 multiplayer, inklusive Damage Shield, Disarm, Splat och mer.
- Maskininlärning för beteendeanalys har införts för att öka hastigheten på upptäckter.
- Maskininlärningsmodeller har lagts till för att analysera gameplay och motverka aim bots.
Justeringar för framtida patchnoteringar om vapenskador
Oavsett om du är ny i serien eller en långvarig fan, är det avgörande att förstå hur ditt valda vapen gör skada, en viktig aspekt av Call of Duty-spelandet. Tidigare har våra patchnoteringar använt termer för att beskriva skador på olika avstånd, vilket kan ha skapat viss förvirring bland spelarna.
I Black Ops 6 och Warzone: Säsong 01 strävar vi efter att undvika denna förvirring genom två åtgärder:
- Skapa en ny tabell för justeringar av vapenskador för Black Ops 6 och Warzone: Säsong 01 patchnoteringar.
- Etablera definitioner för vapenskador på olika avstånd för Black Ops 6 och Warzone: Säsong 01 framöver.
Tabell för justering av vapenskador
Ny i Black Ops 6 och Warzone: Säsong 01, introducerar vi en ny tabell för att belysa förändringarna ett vapen genomgått från en patch till nästa. Du hittar den inbäddad i våra befintliga tabeller för att hålla informationen så detaljerad och centraliserad som möjligt.
Denna nya tabell kommer att innehålla tre kolumner (Skador på avstånd, Före patch och Efter patch) och rader upp till fem för att täcka varje tillämpligt skadestånd för ett givet vapen. I varje cell för Före patch/Efter patch kommer motsvarande skade- och avståndsvärden (i meter) att anges.
För att underlätta förståelsen kommer vi att markera “positiva” (⇧) och “negativa” (⇩) justeringar med en pil, som du ser i spelet.
Här är ett exempel på justeringen av C9 som vi gjorde under betan:
Minimalt skadestånd på avstånd
Före patch:
- Skador: 16
- Avstånd: 25,41 meter +
Efter patch:
- Skador: 16
- Avstånd: 27,32 meter +
Förklaring av vapenskador på avstånd
I Black Ops 6 och Warzone: Säsong 01 är inte alla vapen lika, men de följer alla den grundläggande principen att ju närmare målet är, desto mer skada kommer du att orsaka. Med hjälp av följande dynamiska intervall beskriver vi hur skada fungerar i Multiplayer och Warzone:
Maximalt skadestånd på avstånd
- Detta intervall visar det maximala skadestånd ett vapen kan orsaka i ett enda skott upp till ett specificerat avstånd.
- Detta intervall börjar alltid vid 0 meter och sträcker sig utåt tills en spelare hamnar utanför vårt maximala skadestånd, där skadorna börjar “trappas ned”.
Medel- och minimala skadeståndsavstånd
- Strax efter att det maximala skadeståndet avslutas, använder vi medel- och minimala skadestånd för att identifiera hur skadorna “trappas ned” över avstånd.
- Kom ihåg att vi sa att inte alla vapen är skapade lika? Vissa vapen kan ha upp till tre medelavstånd medan andra kan ha noll.
- Om ett vapen bara har ett medelavstånd, kommer vi att beteckna detta medelavstånd som det är.
- Om ett vapen inte har något medelavstånd, kommer vi att utelämna raderna för medelavstånd.
-
Medelavstånd
Strax efter att det maximala skadeståndet avslutas, använder vi medelavstånd för att identifiera hur skadorna “trappas ned” över avstånd.
- Påminnelse: Ett vapen med medelavstånd kan ha ett minimum av ett medelavstånd och ett maximum av tre.
- I alla framtida tabeller för justering av skadestånd kommer vi att identifiera dessa medelavstånd som 1, 2 och 3 när tillämpligt, där ett (1) är närmast spelaren och tre (3) är längst bort inom medelavstånden.
- I tidigare versioner av patchnoteringarna identifierades dessa som “Close-Mid”, “Near-Mid”, “Mid”, “Mid-Far” eller “Far-Mid”.
-
Minimalt skadeståndsavstånd
Detta intervall anger det minimala skadestånd som en spelare kan ta emot på de största avstånden.
- Detta intervall börjar alltid direkt efter det fjärraste medelavståndet och fortsätter oändligt om inget annat anges.
- Påminnelse: Vissa vapen kan ha inget medelavstånd och kommer omedelbart att gå in i minimalt skadestånd efter det maximala skadeståndet.
- Detta intervall börjar alltid direkt efter det fjärraste medelavståndet och fortsätter oändligt om inget annat anges.
En sista sak: I takt med att vi går igenom framtida säsonger kommer teamen på Treyarch och Raven att justera vapnen baserat på feedback och data för att ge bästa möjliga upplevelser för multiplayer och Warzone. Dessa justeringar kan inkludera att delade Black Ops 6-vapen har olika skadeståndsvärden mellan titlar.