Fusk i Call of Duty har länge varit ett problem för både spelare och utvecklare. Trots avancerade anti-fusk-system som Ricochet är fuskarna alltid steget före. Men vilka är det som skapar fusk, hur gör de, och varför? I den här artikeln går vi igenom hur fusk utvecklas och vilka som ligger bakom dem.
Vilka är fusktillverkarna?
De som skapar fusk är oftast kunniga programmerare eller organiserade grupper med teknisk expertis. Här är några kategorier:
- Professionella grupper: Dessa fungerar nästan som företag och säljer avancerade fusk via prenumerationer.
- Hobbyprogrammerare: Vissa skapar fusk som en utmaning eller för att visa sin tekniska skicklighet.
- Underground forum: Här delar medlemmar kod och tekniska lösningar för att manipulera spel.
Dessa aktörer tjänar ofta stora pengar genom att sälja fuskverktyg till tusentals spelare.
Att skydda spelglädjen: Activisions juridiska strid mot fusk i Call of Duty
Hur skapas fusk?
Att utveckla fusk är en tekniskt avancerad process som ofta kräver både programmeringskunskap och insikt i hur spelets säkerhetssystem fungerar. Så här går det till:
Omvänd ingenjörskonst (Reverse engineering)
Utvecklarna analyserar spelets kod med hjälp av verktyg som debugger-program. Målet är att förstå hur spelet fungerar och hitta svagheter som kan exploateras.
Minnesmanipulation
Genom att använda verktyg som Cheat Engine skannar de spelets minne efter variabler, till exempel spelarens position eller träffregistrering. Dessa variabler kan sedan manipuleras för att skapa fördelar som:
- Wallhacks: Möjligheten att se genom väggar.
- Aimbots: Automatiskt sikte som träffar måltavlor med perfekt precision.
- No recoil: Ingen rekyl vid skjutning.
Kodinjektion
Fuskverktygen injiceras i spelet via tredjepartsprogram. Detta gör det möjligt att förändra spelets beteende utan att användaren märker det.
Gränssnitt för användare
När fusket är klart skapar tillverkarna ofta ett enkelt användargränssnitt så att spelare kan aktivera funktioner som ESP (Extra Sensory Perception) eller auto-aim.
Hur Warzone-fusk förstör spelet och vad Activision gör åt de
Hur skyddar de sina fusk?
Trots anti-fusk-system som ständigt förbättras har fusktillverkare flera sätt att undvika upptäckt:
- Kryptering: Fuskkoden krypteras för att göra det svårt för anti-fusk-system att identifiera den.
- Spoofing: Verktyg som byter ut användarens hårdvaru-ID används för att undvika permanenta avstängningar.
- Snabba uppdateringar: Fusken uppdateras kontinuerligt för att anpassa sig till nya patchar och säkerhetsfunktioner.
Varför gör de det?
Fuskutveckling är en lukrativ verksamhet. Här är några av de vanligaste motiven:
- Ekonomisk vinning: Fusktillverkare kan tjäna stora pengar. Ett enda fuskabonnemang kan kosta flera hundra kronor i månaden, och populära fuskverktyg säljs till tusentals användare.
- Utmaning: För vissa handlar det om att överlista spelutvecklarnas säkerhetssystem.
- Status: Fusktillverkare får ofta hög status i sina communitys, där deras verktyg ses som avancerade och eftertraktade.
Hur kan fusk bekämpas?
Spelutvecklare och företag som Activision använder flera metoder för att bekämpa fusk:
- Anti-fusk-system: Call of Duty har Ricochet, ett avancerat anti-fusk som analyserar spelardata och identifierar misstänkta beteenden.
- Stämningar: Activision har vid flera tillfällen stämt fusktillverkare för att stoppa distributionen av deras produkter.
- Spelarfeedback: Att rapportera misstänkta spelare är en effektiv metod för att identifiera och bannlysa fuskarna.
Black Ops 6-hackare på väg mot stor vinst efter ändring av crossplay i Ranked
Fusk är och förblir ett problem i Call of Duty och andra spel. Utvecklarna arbetar hårt för att hålla spelet rättvist, men fusktillverkarnas tekniska skicklighet gör kampen svår.
Som spelare är det bästa du kan göra att rapportera misstänkta spelare och hålla dig uppdaterad om anti-fusk-systemets framsteg.
Har du stött på fuskare under dina matcher? Dela gärna med dig av dina upplevelser!
Hur ska dom stoppa detta? Har ju tappat kontrollen för längesedan ju. Inför någon bankid liknande grej för online gaming?
Men skulle säkert bli världen liv om det. Tråkigt hur som helst…
Jag håller med dig fullständigt. Jag har med tänkt på det här med ett liknande gameID men tänker också att varför ska det ena behövas.
Fusket är omfattade och kontrollen är tappad för längesedan. Hoppas dom kommer med ett mirakel snart 😅
Detta är lite komiskt med när dom gick ut med för några år sedan