När Black Ops 6 lanserade sin första säsong bjöds spelarna på en trevlig överraskning: alla oanvända MW3-token för dubbel XP blev tillgängliga i spelet. Men bara en dag senare försvann dessa, och utvecklarna hävdade att det hela var ett “problem” och en oavsiktlig förändring. Inte helt oväntat blev många spelare besvikna.
Massiv kritik från spelare
Activisions beslut att ta bort 2XP-token resulterade i omfattande kritik från spelargemenskapen. Många ifrågasatte varför de skulle dra tillbaka dessa om de ändå var tillgängliga via Warzone-integrationen med Black Ops 6.
Dessutom upptäckte spelarna en lösning: det var möjligt att aktivera en 2XP-booster i Warzone, växla tillbaka till Black Ops 6, och använda den precis som om token hade varit tillgänglig direkt i menyn. Detta gjorde att situationen kändes ännu mer förvirrande.
Treyarch svarar på kritiken
Efter påtryckningar från spelarna har utvecklarna nu beslutat att delvis återställa förändringen. Enligt Treyarch låg det dock mer bakom beslutet än vad som först verkade:
"Med starten av säsong 01 gjorde en bugg i gränssnittet att spelare kunde använda äldre XP-token i Black Ops 6. Tyvärr introducerade detta också vissa risker för spelets stabilitet, vilket är anledningen till att det åtgärdades igår," förklarade de.
De tillade också:
"Vi förstår hur mycket spelare uppskattar att kunna använda äldre XP-token i både BO6 och Warzone, så vi testar just nu en lösning för att implementera detta på rätt sätt i en framtida uppdatering. Detta ger oss tid att säkerställa att spelets stabilitet bibehålls innan vi återintroducerar funktionen."
Uppmuntrar till kreativ användning av Warzone
Intressant nog erkände Treyarch också den nämnda lösningen och gick till och med så långt som att uppmuntra spelare att använda den tills vidare. Även om detta ger viss klarhet, lämnar det många frågor obesvarade:
- Varför förklarade Treyarch inte detta i den ursprungliga patch-notisen?
- Vilka stabilitetsproblem uppstod egentligen?
- Skulle Treyarch ens ha överfört MW3-token om buggen inte inträffat, eller sker förändringen enbart på grund av spelarnas reaktioner?
Vad händer härnäst?
Med löften om en framtida uppdatering hoppas spelarna nu att Treyarch ska hålla sitt ord och återskapa funktionen på ett stabilt sätt. Tills dess kommer det nog fortsätta att spekuleras kring varför detta blev en så stor fråga – och hur det hela kunde hanteras bättre från början.
Vad tycker du om situationen? Är det rätt av Treyarch att backa, eller borde de ha hanterat det annorlunda? Diskutera i kommentarerna!