Call of Duty återvänder med sitt senaste årliga tillskott, Black Ops 6, en förvånansvärt rolig omtolkning av den klassiska Call of Duty-formeln, som introducerar ett helt nytt rörelsesystem.
Betan för Black Ops 6 fokuserar enbart på spelets flerspelarläge och ger en försmak av platser som kan finnas med i kampanjen när spelet släpps i sin helhet i oktober.
Det är inte ett revolutionerande spel som kommer att förändra spelvärlden för alltid, men de förändringar som Black Ops 6 introducerar gör det till ett underhållande spel att koppla av med, eller inte (sweats)
Snabbt och frustrerande
De typiska inslagen i Call of Duty finns självklart med i Black Ops 6: obalanserade sub-machine guns, svettiga spelare och SBMM (färdighetsbaserad matchmaking).
SBMM har varit en plåga för många COD-spelare sedan lanseringen av Modern Warfare (2019) för fem år sedan. Men som en mer casual spelare tycker jag att systemet fungerar utmärkt för mig.
Om jag hade en dålig match där jag knappt dödade någon, matchades jag i nästa match med spelare på min egen nivå, vilket gjorde spelet mycket mer balanserat.
Balans är en stor del av vad som gör Black Ops 6 roligt att spela i korta omgångar. De flesta vapen har samma “time-to-kill”, men några sticker ut som extremt kraftfulla. Den största boven som bryter balansen är sub-machine gun-kategorin.
Det är inte överraskande, men när du blir dödad av samma vapen trettio gånger i en match, och sedan tjugo gånger till i nästa, blir det snabbt tröttsamt. Men den största försäljningspunkten för Black Ops 6, “omni-rörelse”, hjälper till att ge spelaren ett övertag.
“Omni-rörelse” är väldigt roligt att använda; att kunna dyka och springa åt vilket håll som helst, när som helst, skapar ett kaotiskt speltempo som är lika beroendeframkallande som det är svårt att bemästra.
Jag tyckte att det var svårt att få grepp om “omni-rörelse”, men efter några timmar blev det ett hjälpmedel som hjälpte mig genom de flesta eldstrider. Många jag spelade mot använde det dock inte alls, vilket förvånade mig, men det är fortfarande tidigt och många håller nog på att vänja sig vid det nya systemet.
De vanliga problemen kvarstår
Ett problem jag stötte på under betan var anslutningsproblem. Laddningstiderna var långa när spelet startades, och i ett par matcher möttes jag av en helt svart skärm, vilket tvingade mig att starta om och gå igenom de långa laddningstiderna igen. Men det är ju en BETA så man kan inte kräva att allt ska fungera felfritt i början.
Spelets höga tempo kan också vara överväldigande ibland. Du ser fiender springa runt i hög fart medan du själv försöker dyka och sikta för att hinna döda dem.
Det tvingar spelaren att anpassa sig och gör mycket av spelets stora vapenarsenal nästan värdelös. Om du inte använder en sub-machine gun, kommer du utan tvekan att bli dödad på mindre än en sekund.
De få gånger jag kunde använda andra vapen, som de förvånansvärt kraftfulla pistolerna och den överraskande dåliga shotgun, hade jag riktigt roligt. Det är synd att de andra vapnen inte är lika bra, men förhoppningsvis justeras detta vid den fullständiga lanseringen och att det är obalans är inte konstigt då det är en beta.
Fasen vad grymt! såg på FB du skulle satsa på detta och såg sen denna rec! ska bli intressant att följa någon som enbart inriktar sig på cod på Svenska!
Jag gillar farten och har alltid gillat black ops, ser framemot detta 🙂 bra artikel! håller med om det mesta