En analytiker från Riot Games, som arbetar med deras framgångsrika anti-fusksystem Vanguard, har delat sina insikter om vad Activision kan göra för att ta itu med de omfattande hackningsproblemen i Call of Duty. Trots lanseringen av Ricochet, Activisions egen anti-fusklösning, är problemet fortfarande utbrett och påverkar spelupplevelsen för många.
Fusken eskalerar i Black Ops 6 och Warzone
Sedan lanseringen av Black Ops 6, särskilt i Ranked Play, har fuskarna blivit ett allt större problem. Spelare på högre ranker rapporterar att det är nästan omöjligt att hitta matcher utan fuskare, och problemen har som vanligt letat sig in i Warzone.
Trots att Activision nyligen bannlyst 19 000 konton i en våg av avstängningar, verkar detta inte ha haft någon större effekt. Situationen är så allvarlig att vissa spelare helt gett upp att spela.
Riot Games Vanguard: En mer effektiv lösning?
Riot Games använder sitt anti-fusksystem Vanguard i spel som League of Legends och Valorant. Även om Vanguard inte är perfekt, har det visat sig vara betydligt mer effektivt än Ricochet när det gäller att eliminera fuskare. En av Vanguards analytiker har delat sina tankar om vad Call of Duty kan lära sig av Riots framgångar:
“Om jag fick bestämma skulle jag minska beroendet av AI-system för att lösa dessa problem. Även om AI har sin plats, är det uppenbart att det inte fullt ut hanterar kärnproblemet. En mer effektiv strategi skulle vara att rikta in sig direkt på fusken istället för att enbart förlita sig på dataanalyser eller modeller för att identifiera misstänkt beteende.”
Analytikern menar att med en kernel-nivådrivrutin – som redan används i Vanguard – borde det vara möjligt att upptäcka fusk som körs lokalt på spelarnas datorer utan att behöva använda en startdrivrutin. De tillägger att tekniken redan finns och att det handlar om att implementera den effektivt.
Crossplay: Ett växande problem
En annan stor kritik riktas mot obligatorisk crossplay i Ranked-läget för Call of Duty, där konsolspelare inte har möjlighet att stänga av funktionen. Detta innebär att alla spelare, oavsett plattform, tvingas möta samma problem med fuskare.
“Jag tycker att det är oroande att konsolspelare tvingas in i en osäker, konkurrensinriktad miljö,” säger analytikern.
“Om crossplay ska vara obligatoriskt kanske man borde kräva att vissa säkerhetsfunktioner i Windows aktiveras på en nivå som motsvarar säkerheten på Xbox eller PlayStation. Det skulle kunna bidra till en mer rättvis och balanserad spelupplevelse för dem som värdesätter konkurrensens integritet.”
Dags för ett nytt angreppssätt?
Analytikern avslutar med en skarp poäng:
“När fusk har en så stor påverkan på topprankade spelare och det konkurrensinriktade ekosystemet… kan det vara dags att överväga ett nytt angreppssätt.”
Trots initial oro kring Vanguards integritetsaspekter har det visat sig vara en långt mer effektiv lösning än Ricochet. Om Activision väljer att ändra strategi och införa ett mer avancerat system återstår att se, men frustrationen bland spelarna är tydlig – något måste göras för att skapa en rättvisare och mer njutbar spelupplevelse.