Treyarch, utvecklarna bakom Call of Duty: Black Ops 6, har meddelat att stora förbättringar av ljudet är på väg, vilket ska göra spelet ännu mer realistiskt och precist. Ljudkvalitet är en utmaning för alla skjutspel, oavsett utvecklare eller vilken typ av spel det gäller – till och med med de bästa ljudinställningarna.
Spel som Fortnite och Warzone har ofta fått kritik för ljudproblem, såsom svårigheten att höra fiender eller att vissa ljud är för höga och störande. Med Black Ops 6 siktar dock Treyarch på att nå nya höjder genom att skapa ett “tekniskt imponerande” ljudlandskap.
I ett blogginlägg förklarar de att de höjer spelets 3D-ljud till nästa nivå, vilket gör det lättare för spelare att uppfatta var, hur snabbt och i vilken riktning aktiviteter sker i spelet. Detta ska förbättra reaktionsförmågan och ge en ännu mer uppslukande spelupplevelse i Black Ops 6.
Förbättrat “adaptivt” ljud
Teamet har haft ett starkt fokus på att förbättra ljudet av avlägsna skott, med målet att ge spelare tydlig information om varifrån ljudet kommer, hur långt bort det är och vilken hotnivå det representerar. Detta ska hjälpa spelare att lättare lokalisera fiendens skjutposition och planera sin motattack.
Lead Audio Designer, Collin Ayers, förklarade: “Ljudteamets mål med Black Ops 6 är att skapa ett adaptivt slagfält, där ljudlandskapet är mer riktat och genomtänkt. Vi vill ge spelarna den viktigaste informationen när de behöver den, samtidigt som vi minimerar onödiga ljudstörningar.
Vår ambition är att se till att ljudlandskapet i spelet anpassar sig efter varje spelares upplevelse, vilket skapar en dynamisk och levande spelmiljö
Ayers och ljudingenjören William Cornell nämnde att de har använt Microsofts Project Acoustics för att säkerställa att ljudet är helt perfekt. Oavsett om det handlar om fotsteg i en korridor, regn som läcker in genom en fönsterspringa, eller hur ljudvågor reflekteras mot olika ytor, har varje aspekt testats och finjusterats noggrant.
Black Ops 6 kommer att fokusera på att “lyfta fram de mest betydelsefulla ljuden för spelaren vid varje given tidpunkt.” Till exempel kommer ljudet av fiender som närmar sig att vara mer framträdande än ljudet av lagkamrater bakom spelaren.
Den nya Enhanced Headphone Mode kommer att förstärka detta ytterligare genom att “använda Head Related Transfer Function (HRTF)-teknologi för att bättre efterlikna hur ljud överförs från spelvärlden till spelarens öron.”
Dessutom kan spelare välja att anpassa sin upplevelse genom att skapa en “profil” som tar hänsyn till deras fysiska attribut, såsom öronens eller huvudets form.
Accessibility support
Treyarch har dessutom lovat att öka tillgänglighetsstödet i Black Ops 6, med funktioner som asymmetrisk hörselkompensation och alternativ för att minska tinnitusljud. Det senare alternativet kommer att “ersätta tinnitusljudet från concussion- och flashgranater med en dämpad ljudsignal.”
Det är tydligt att ljudteamet på Treyarch har lagt ner mycket arbete för att förvandla Black Ops 6 till en av de bästa ljudupplevelserna i videospel. De har införlivat flera funktioner och justeringar som förväntas hjälpa spelare att höja sin spelstandard ytterligare.
Game changer helt klart!
Inte för mitt Claes Ohlsson headset haha
[quote data-userid=”11242″ data-postid=”49″]
Game changer helt klart!
[/quote]
Ja, skönt att se en ordentlig satsning på ljud med 🙂